Cederberg weekend - Reisverslag uit Cederberg, Zuid-Afrika van Sandra Leeuw - WaarBenJij.nu Cederberg weekend - Reisverslag uit Cederberg, Zuid-Afrika van Sandra Leeuw - WaarBenJij.nu

Cederberg weekend

Blijf op de hoogte en volg Sandra

01 November 2015 | Zuid-Afrika, Cederberg

Cederberg het verdiende trip na een ontzettend spannende week; onze nieuwe a la carte menu ging eindelijk van start. Wat voor veel mensen niet altijd bekend is als ze uit eten gaan en de menukaart bekijken, een nieuwe menu komt niet zo maar op tafel.

Eerst moet er met de chef-kok besproken worden wat lekker is en wat goed verkoopt. Daarna kijken we of we aan alle allergieën en vegetariërs hebben gedacht. Als we weten wat erop komt moeten de recepten geschreven worden. Dat wordt vaak gedetailleerd geschreven  door de chef-kok, hier in afrika: mag ik dat zelf doen, in het Engels schrijven is voor de chef-kok niet weggelegd, ook details zoals welke kruiden is niet iets waar hij overnadacht.  Als de recepten geschreven zijn dan gaan we kijken welke ingrediënten nodig zijn en met welke leveranciers we in zee gaan. De hele week van de ene vergadering naar de andere; voor het eerst in mijn leven kan ik toegeven dat ik het druk heb...

Als dat allemaal geregeld is moet er kostenplaatje gemaakt worden en kan op basis daarvan de prijzen bepaald worden die de kosten ook eruit haalt. Dan gaan we nadenken over de kaart zelf en de lay out ervan. Nog even in het systeem voeren (Micros) zodat de betalingen met de gast ook gedaan kan worden en tot slot de keuken personeel overtuigen dat ze het kunnen en ze zelfvertrouwen geven. Violá het nieuwe menu is klaar. Het mapje wat gasten maar 10 minuten vasthouden en waar ik dagen mee bezig ben.

Afgelopen woensdag was het zo ver. Alles was zo ver om het hele menu te presenteren. We konden beginnen en ik was kapot moe: tijd voor weekend.

Donderdag rond 5pm begon mijn weekend; met castle lager (bier) in mijn hand stonden we met de groep te braaien (BBQ). Tassen al ingepakt en klaar om de volgende ochtend om 9am te vertrekken naar het cedergebergte.

Vrijdag ochtend stond onze normad adventure truck klaar voor vertrek of beter gezegd gave blik op vier wielen, waarbij het elke keer spannend was of we de berg opkwamen, maar het reed.

5 uur lange gevarieerde rit, waarbij we wat berg geiten en wilde apen gezien te hebben, kwamen we aan in the middle of nowhere zonder bereik,  maar wel een tv met Rugby en goedgevulde bar. Na de eerste wijn tasting achter de rug, moesten we nog proberen de tent op te zetten, en daarna heerlijke duik in het zwembadje (het was namelijk 34 graden) en tijd voor het kampvuur.

Zaterdag ochtend stonden we 5.30am op om ons klaar te maken voor de grote dag: hike op de Wolfberg, waarbij klimmen de nadruk lag. Helaas door een grote grote brand kregen we geen permission voor de 8/9 uur trip (wolfberg arch), dus konden we alleen de 5 uur trip doen. De eerste anderhalf uur was zigzaggend en stijl naar boven lopen. Vervolgens kwam het echte werk: klimmen, kruipen, wurmen en jezelf optrekken over en onder de grote rotsen. Waarbij groepsteamwork wel nodig was. Een 30 cm rand langs de berg lopen, waar je de afgrond kon zien onder je, keken we niet van op. Het resultaat: ontzettend mooi uitzicht op een rots vallei en een kick. Mooiste plek waara ik tot nu toe mijn lunch heb gehad.

Ruim vijf uur later terug in de bus waren we onderweg naar Malagat. Ontzettend mooi park met watervallen en rotspartijen. Zo konden we 14 meter hoge rots naar beneden springen in een groot meer: enorme adreline kick!

'S avonds stond ons welveriende lokale wijntje klaar bij het kampvuur.

Vandaag helaas weer terug naar Kaapstad gereden. Nagenieten van het weekend.

P.s. de goede foto's komen latet nog

  • 01 November 2015 - 14:49

    Janiek :

    Wow klinkt gaaf San! Dat wil ik ook een keer doen! Blij dat je alles hebt overleefd hehe :). Je begint trouwens wel al in te burgeren merk ik: "vandaag HELAAS weer terug naar Kaapstad gereden" , haha! Geniet ervan babe!

  • 01 November 2015 - 15:40

    Sandra De Leeuw:

    Hahaha ja ben ook wel blij dat ik nog leef. Zit vol adreline nog! Oeps ga met liefde terug naar Kaapstad hoor haha! Niet helemaal zo bedoeld. Maar was zo geniaal weekend!

  • 01 November 2015 - 16:18

    Irma:

    Dank zij je moeder, heb ik ook toegang tot je berichten!!!
    Ik geniet er van!!, stuur vele! Als een vervolgverhaal kijk ik er naar uit!
    Dank je,
    IRMA

  • 01 November 2015 - 18:23

    Milou:

    Super leuk San! Gelukkig ben je weer veilig 'thuis' haha! Geniet ervan!! Dikke X

  • 08 November 2015 - 16:15

    Bart De Leeuw:

    Dag Lieve San,

    Het is maar goed dat ik alle (wilde) verhalen achteraf lees, als je weer veilig op je thuisbasis zit.
    Wat leuk om te lezen hoe een nieuw menu wordt opgezet. Top en is het een succes?

    Veel liefs.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Sandra

Actief sinds 29 Aug. 2015
Verslag gelezen: 209
Totaal aantal bezoekers 3970

Voorgaande reizen:

26 September 2015 - 13 April 2016

Stage in Zuid-Afrika

29 Augustus 2015 - 31 December 2015

Mijn eerste reis

Landen bezocht: