"it seems impossible until it is done" - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Sandra Leeuw - WaarBenJij.nu "it seems impossible until it is done" - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Sandra Leeuw - WaarBenJij.nu

"it seems impossible until it is done"

Blijf op de hoogte en volg Sandra

25 Oktober 2015 | Zuid-Afrika, Kaapstad

Hoe kan ik Zuid-Afrika beter beschrijven als: faith, enjoy and rugby. Vooral dat laatste speelt een belangrijke rol op dit moment. Wat voor Nederlanders onbelangrijk is; world cup rugby is in volle gang!

Ondanks dat Zuid-afrika ontzettend goed gespeeld heeft afgelopen zaterdag hebben ze toch verloren tegen All Blacks (nieuw zeeland).. Daar stonden we dan, vier blonde meiden rechtstreeks van het strand en nog net optijd voor het volkslied, in de kroeg de wedstrijd aan het kijken. Een lokale kroeg in een wijk, waar je op een normale avond niet alleen wil zijn, maar daar was niks van te merken vanavond. Nee vanavond waren we verenigd; blanke, gele en zwarte in dezelfde ruimte aan het kijken met dezelfde hoop: we gaan winnen.

Winnen van Nieuw Zeeland hebben we wel eens eerder gedaan; 1995, einde van de apartheid. Eerste internationale wedstrijd waar de nieuwe vlag werd gebruikt. De vlag die wij nu kennen; de y- vorm die symboliseert voor het herenigen, rood voor het bloed, blauw voor de lucht, groen voor het land, zwart voor de zwarten, wit voor de blanke en het gele voor de rijkdommen die het land heeft.

Faith, het eerste woord waarmee ik Zuid-afrika beschrijf is sterk terug te zien in mijn directe omgeving. Ze zijn erg gelovig en bijgelovig. Vooral de christendom is hier sterk terug te zien. Hierbij geloven ze sterk in lot, dat wij elkaar ontmoeten kan geen toeval zijn maar ik ben gestuurd door god en dat MOETEN we volgen. Hoewel ik wel geloof dat alles met een reden gebeurd ben ik hier af en toe net iets te nuchter voor..

Het tweede waar ze sterk in geloven en aanbidden is Nelson Mandela. Wat een held en inspirator is het. Niet alleen voor de zwarte, maar ook door de blanke. De titel is ook een van zijn quotes. Helaas is het na zijn overlijden weer een kleine puinhoop geworden in het land. Zo als mijn baas zegt: "het gaat hier om geld". Hiërarchieën en status heeft hier een belangrijke rol en geld is macht.

De democratie die Nelson Mandela wou creëren, is na zijn actieve regeren toch geëindigd in partijen die voor de blanke of zwarte opkomen. Iets waar Kaapstad in de knoop mee zit. Voor wie moeten zij kiezen? Ze zijn "te blank" om voor de blanke te kiezen en "te zwart" om voor de blanken te kiezen.

Het woord die ik gebruikte die ik gebruikte om het land te beschrijven is Enjoy. Zuid-afrikanen zijn levens genieters. Werken doen ze om 's avonds hun biertje of cocktail te betalen. Geld moet rollen toch? Hier kan ik mij wel in vinden. Genieten doe ik hier even hard aan mee.

"Do not judge me by my successes, judge me by how many times I fell down and and got back up again"

  • 26 Oktober 2015 - 19:43

    Irma:

    Geniet van je verslagen! Het is een soort vervolgverhaal !

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Sandra

Actief sinds 29 Aug. 2015
Verslag gelezen: 183
Totaal aantal bezoekers 3967

Voorgaande reizen:

26 September 2015 - 13 April 2016

Stage in Zuid-Afrika

29 Augustus 2015 - 31 December 2015

Mijn eerste reis

Landen bezocht: