Exploring the nature of South Africa: the Garden R - Reisverslag uit Addo, Zuid-Afrika van Sandra Leeuw - WaarBenJij.nu Exploring the nature of South Africa: the Garden R - Reisverslag uit Addo, Zuid-Afrika van Sandra Leeuw - WaarBenJij.nu

Exploring the nature of South Africa: the Garden R

Blijf op de hoogte en volg Sandra

26 Januari 2016 | Zuid-Afrika, Addo

Laatste keer dat ik iets geplaatst had op, was ik klaar voor het nieuwe jaar. Nu een aantal weken verder, kan ik zeggen dat ik een goed begin heb gemaakt.

Natuurlijk was het ontzettend raar om kerst in jurkjes met 30 graden te vieren, maar het was te gek! Daar stonden we dan te braaien (BBQ) met een internationaal gezelschap. Ook oud en nieuw was groot succes. Misschien geen uitgebreid vuurwerk dit jaar, maar de champagne werd zeker wel rijkelijk gevloeid.  Na goed feest en bijhorende bijwerkingen ervan was ik klaar voor het nieuwe jaar!

De eerste maand is helaas al omgevlogen. Na de leuke weken waar ik van alles en nog wat heb gedaan en ondertussen aan de verbeteringen van mijn proposal heb gewerkt, was het tijd voor een vakantie. Time for the nature! Samen met een goede Duitse vriendin die ik hier heb leren kennen hebben we last minute besloten de Garden route te gaan doen.

Zo gezegd zo gedaan.  Mijn baas was akkoord gegaan dat ik een paar dagen vrij zo nemen. Na een ochtend gewerkt te hebben zaten we rond 15.00 uur in onze Tata Indica (nog net geen Chico) met de bestemming: kijken hoever we komen in een week. Eerste nacht was dan wel geboekt, de rest van de week zouden we per dag kijken.

Na ontzettend mooie tour van vijf uur kwamen we eindelijk aan in Mossel Bay waar we in een trein sliepen die omgebouwd is tot hostel.  Het station was al een paar jaar niet meer actief en zo de trein niet. De volgende ochtend hadden we geweldig ontbijt met uitzicht over de zee en palmbomen en waren we daarna klaar voor onze hike langs de kust. Beginpunt; de vuurtoren. Super gave tocht!

Donderdag waren we vroeg uit de veren. Na het ontbijt en te hebben uitgecheckt reden we naar Oudtshoorn (115km) waar we een gigantische cave hebben bezocht. Onderweg zag je het landschap veranderen van beach naar echte droogte, vele ostrich farmers naar bergen ontzettend gaaf weer!.

In de Cango Cave hebben natuurlijk de adventure tour gedaan. Hierbij was tussen rotsen sliden, kruipen en wurmen niet heel raar. Met resultaat super gave grote kamers. Moeite waard! Na de drie uur durende tour hebben we geluncht in Oudtshoorn. En zijn we door gegaan naar George (115km) van George zijn we direct door gegaan naar Wilderness (20km) waar we overnacht hebben. Het landschap sloeg van de droogt helemaal om naar wild forest.

Aangekomen in dit super leuke hostel midden in de nature, hebben we de meest leuke mensen leren kennen. Het is midden in de bossen (10km van de bewoonde wereld) openlucht kroeg waar veel buurtbewoners ook op af komen. De kroeg is alleen bedekt met een dak, want ondanks dat het hier veel regent zijn temperaturen altijd aangenaam.

Vrijdag ochten waren om 07.00 uur al klaar voor een Yoga les op een platform midden in de natuur van een geweldige Amerikaan die we daar hebben leren kennen. Na de yoga les moesten we direct door. We werden opgepikt door een begeleider die ons mee zou nemen voor Canoying! In een soort duikpak, veiligheid helm en zwamvesten ging we naar de rivier hiken waar we vervolgens van verschillende watervallen sprongen en van rotsen naar beneden glijden. Het was alweer zo gaaf! We besloten die avond nog een nachtje in dezelfde hostel te blijven.

Zaterdag ging onze tocht door. Na een korte stop in Sedgefield op een farmers markt, reden we door naar Buffalo Bay waar we gekayakt hebben, midden in de middle of nature. Na de twee uur Kayak reden we door naar een gave hostel midden in het woud tussen net iets verder dan Plettenberg. Hier sliepen we in boomhutten. S avonds was er live band en Poier (iemand die jongleert met vuur) aanwezig!

Na een gezellige avond en 's ochtends al een duik te hebben genomen in de waterfal, hebben we besloten dat we door gaan naar Addo Elephant park 275km. Omdat de afstand groot was en je eigenlijk vroeg daar moet zijn om de dieren te spotten besloten we daar dichtbij nachtje te veblijven en de volgende ochtend vroeg naar het park te gaan.

Zo reden we maandag morgen vijf uur in het park. Niet te beschrijven hoe groot het is en natuurlijk de olifanten gezien! Ze waren zo dichtbij.

Helaas moesten we die middag nog weer terug naar hostel in Plettenburg. Dus rond uurtje of drie reden we terug. De volgende dag zou ik namelijk vanuit de hostel in Plettenburg in een keer terug rijden naar Cape Town (560km) in mijn eentje. Vera die is in het hostel gebleven, haar avontuur begint nu pas. Doormiddel van steden busjes en mensen die zie misschien kennen in de hostels probeert ze naar Durban te komen om daar te gaan duiken. Haar backpack leven is nu begonnen.

De afgelopen week was geweldig. Nu terug in de grote stad, mis ik de groene natuur om me heen. De rust en de vrijheid die we daar hadden. Ook de mensen die we gedurende onze trip hebben leren kennen, zijn geweldig en wil ik hartelijk bedanken voor hun openheid en het delen van hun verhaal!

Helaas is het back to reality voor mij en gaan we morgen gewoon weer werken...

Aan gebrek van internet zullen de echte goede foto's gemaakt door Vera van onze trip later komen!

• 26 Januari 2016 - 20:12

Astrid:

Geweldig, Sandra!!

• 26 Januari 2016 - 21:31

Bart De Leeuw:

Wat een mooie en leuke reis. Dat blijft het boeiende van reizen steeds weer nieuwe mensen leren kennen.
    Veel succes met het morgen weer aan de slag gaan.

• 26 Januari 2016 - 22:20

Janiek :

Zo leuk sannie !!!!!

• 26 Januari 2016 - 23:05

Elianne Van Huisstede:

Lieve Sandra, wat leuk weer eens wat van je te horen. Mooie ervaringen, leuke ontmoetingen, prachtige reizen, je geniet er van. Fijn dat je het nog steeds naar je zin hebt daar. Groetjes!